Tuesday, June 14, 2011

Khitbah (Bertunang)

ASSALAMUALAIKUM W.B.T


SABTU ,4 JUN 2011

Firstly, majlis ni dah berlangsung 2 minggu yang lalu, tp aku baru nak update pasal nih sekarang..
Majlis yang aku nak kongsikan ni adalah Majlis bertunang sepupu aku..yang technically Majlis pertama dalam keluarga belah ayah aku, which specifically dengan nenek aku... *Nape lar complicated sgt nak faham nih??* 

okay2... let me explain first.. Arwah atuk aku, which was my late father's father ada 2 orang isteri, and 14 org anak..Jadi, opah aku ada 2... opah tua and opah...Ayah aku nih anak kepada isteri kedua iaitu, my Opah... Opah ada 3 orang anak dgn arwah atuk.. Ayah aku yang sulung, Pak Ngah and Acu...
Sepupu aku yg bertunang tu, adalah anak Acu aku yg ketiga yang aku panggil die as kakak...
Okay...got it? lets move on...* =____= *

Well, mula2 skali.... keluarga tunang kakak dtg untuk merisik atau dlm Islam nya kite panggil, Ta'aruf...Maksud ta'aruf = *Taaruf adalah kegiatan bersilaturahmi, kalau pada masa ini kita bilang berkenalan bertatap muka, atau main/bertamu ke rumah seseorang dengan tujuan berkenalan dengan penghuninya. Bisa juga dikatakan bahwa tujuan dari berkenalan tersebut adalah untuk mencari jodoh. Taaruf bisa juga dilakukan jika kedua belah pihak keluarga setuju dan tinggal menunggu keputusan anak untuk bersedia atau tidak untuk dilanjutkan ke jenjang khitbah - taaruf dengan mempertemukan yang hendak dijodohkan dengan maksud agar saling mengenal.
*source = Google wikipedia

aku xde masa kejadian nih berlaku..so nak describe lebih2 pon xleyh lar... tapi dalam majlis nih, tunang and keluarga beliau dtg untuk melihat kakak samada diowg setuju ataw tak untuk ke peringkat seterusnyer iaitu khitbah (bertunang) mcm yang di explain di atas..

So, bler kedua-dua pihak stuju...majlis khitbah pon diadakan alhamdulillah... =)
Untuk majlis nih, aku bantu jugak sedikit sebanyak dalam membuat hantaran dan kenduri kecil-kecilan.
Opah kata, selalunya majlis khitbah xde lar beriya2 sgt sbenarnya... tp untuk memeriahkan khabar gembira keluarga dan bila pihak lelaki bagi hadiah, kita terima dan balas semula sebagai penghargaan dan budi bahasa kita..

Okay, sekali lagi untuk majlis ini..aku tak pergi jugak....ada beberapa reasons kenapa aku tak hadiri majlis nih dan terlepas upacara sunnah...<------ okay, ni abah yang cakap.. "Kak Long xnak pegi takpe lar..cuma kak long xdapat lar tgk sunnah khitbah semua.."
*disebabkan aku tak pegi, so aku pon tataw ape yg menjadi sunnah tu...*

Antara reasons kenapa aku tak hadiri majlis ni :-

1. Aku perempuan
2. Cucu sulung yang dilangkah bendul kan
3. Malu
4. Aku kene hantar 2 kawan aku Atun dan Farah kt bus stesen sbb diowg kne balik KL dan Aloq Staq... :)

simple x reasons aku nih? hahaha... *mengada jer lebih..  =____=*

nak tgk hantaran yang Aku and Atun buat? kami xde lar buat semua..cuma plan nak buat hantaran ape dan susun bagi cantik jer...




chantekk x? *wajib angguk~!!*

=)


disebabkan aku tak dapat nak pergi majlis tu, mereka ni pon bagi lar aku gambar2 Majlis khitbah nih....
sweet eh? Y___Y
byk gambar yang tak boleh nak di reavealed... Kan kakak dah jadi tunang orang...harus lah xboleh tunjuk muka... kalo bukan tunang pon still NO NO~~ :)

ni antara yang berlaku masa majlis tu....


 cincin tunang kakak ^____^
hijaw eh blah lelaki...ni yg aku suke nih..mcm amik hati aku je...*kes kne langkah bendul*

 orang-orang tua berbincang..kite makan ajer... hepi lg ^____^


 Antara org2 dalam famili aku.. dari belah kanan, Tok Le.. adik Opah aku and my beloved Abah...
 Ni bakal mak mertua kakak sarungkan cincin kat kakak sebagai tanda..



 Antara hantaran2 yang ada dari kedua2 belah pihak..

tetibe ase rugi plak aku xde..bleyh pose ala2 model..*wlpn bukan mjlis aku kn? DANG~!*

Anyway, personally....Kak Long ucapkan tahniah.... kakak skunk dah nak jadi isteri org... semoga jadi isteri yang solehah dan insyaALLAH segala yang dilakukan menjadi ibadah untuk bekalan di akhirat kelak... doakan kak long plak eh lepas kakak.. hehe :P *gatai... =____= *

InsyaALLAH, dgn izin ALLAH.... raya nih kenduri kahwin...^_____^ suke~!! 

k..later~
TEE HEE XD


2 comments:

  1. omo!
    sooo cute!
    ko bila lagi wehh?
    teringin nak makan nasik minyak kauuu haha! :)

    ReplyDelete
  2. haha..aku? tunggu ko n ayie dulu ler babe..hehe
    5-6 tahun lagik..lmbt seyh..huhu

    kalo ko nk express, aku bleyh tolong msak kn nasi minyak tok kaw..hehe

    ReplyDelete