Thursday, February 10, 2011

SARCASTIC??!!

Assalamualaikum..

Hari ini kite blajar satu perkataan bahasa inggeris iaitu sarcastic yang dalam bahasa melayu dan sering dipraktikkan dalam budaya kita : - sindir menyindir...


Kenape lar aku eager sgt nk bincangkan perkara ni for this entri eh? Sbb yg nyatanya budaya ini amat fofuler terutama dalam kalangan rakan2 seperjuangan aku kt UPM ni….perkara ini sgt menyakitkan bukan saja hati dan telinga aku malah penkreas aku jugak…. Teettt~!


Contoh paling best adalah peristiwa2 yg terjadi kat aku sepanjang hari, semalam…Tersebot lah al-kisah pagi semalam ketika 2 insan yg aku pon tak paham motif sebenar mereka yg amat suke jage tepi kain aku SETIAP masa dan ketika walopon aku ni bukan jenis yg suke pakai kain…malah aku sendirik xjaga kain aku macam diowg jge kain aku nih…. Amat ‘OVER PRIHATIN’ kan? Shuweeeeet sgt!  *muntah hijaw+kebiru-biruan~!*


Aku ad lab advance yg pda asalnya pertemuan pukul 9 pagi..di sebbkan ada mslah lab report yg sebelomnya dan perlu diedit sebelom lengkap di print dan dihantar, jadi terpakse lar kitorg menangguhkan waktu sehingga kul 11…. Tp aku dtg lambat 15 minit….iaitu pd pukul 9.15 pg..aku dimaklumkan bahawa ahli group aku yg lain akan tibe lewat under circumstances yg telah diterangkan diatas td…jadi, aku sempat lar p print out my report…siap bli kueh mueh *kelaparan~* untuk melengaikan waktu yg ada coz for the truth aku mmg benci menunggu… *tp org tunggu ko xpe plak kn? Eh.. * :-P


Sesampai jer aku pada pukul 9.15 pg tuh…kelibat dua manusia yg amat prihatin terhadap aku pon mengeluarkan kata2 yg membuatkan hari ku ini dimulakan dgn suasana yg agak terok dan menyakitkan jiwa raga aku..*seb baik xmeroyan jep*

Kawan prihatin 1 : awalnyer datang~!! *:: satu :: ucapan yg manis, :: kedua :: mata pandang ke atas, :: ketiga :: kedua2 tgn letak didada * <---------- hah~! Mane aku belajar nih? 

Haa..tgk link nih sendirik…kat sini lar rakan2 serta aku sendirik belajar kejadah ini…



Sedapnyer kata2 mereka tuh…tu yg aku ckpkan sbgai prihatin xkene tempat…. Mase aku susah ker…merempat ker..xreti pulak nk over prihatin camgitu kan…teett~! Aku pon cambiase buat dunno jer..malas nk balas balik..kalo balas balik, hangus u’all kne laser ngan i… aku ni kan ‘baik’..eh?
Lagi2 bab sentap hati mak nak ni, mmg expertise aku…ngan korg jer aku kesian…malas nk laser..maklumlah..lagi brape bulan jer aku nk ngadap muke korg…malas nk bersenggeta nih..tp tu lar..sbbkan aku malas lah pergai diowg ni menjadi2… tapi aku xde lar nk salahkan diowg sbb mungkin dah mmg azali diowg nye perangai cmtu..aku ni bukan nye budak baik sgt pon…but at least aku xkluarkan kata2 yg menyakitkan ati org lain…SERIUS~! Aku xtipu…tnye mmber2 aku if xcaya..  if xsengaja, itu lain case!

Okay..enough lar sal pagi tuh… dalam kul 10.45 pg tuh..sume ahli group dah sampai..kitowg pon proceed lar nk masok lab untuk next experiment… masuk2..ad satu group jer yg tgh perform experiment…tibe2, pak cik lab yg aku pon tataw same ad die menopause ker hape sbb 24 hours 7 days a week hangin jer memanjang…smpai angin die tuh slalu pindah memindah kat aku…mmg aku ase cam syial gak lar pagi tuh bler berhadapan dgn 2 situasi yg agak same dari 2 jenis makhluk ALLAH yg berlainan usia nih… kitowg datang, xsempat nk panas bontot pon…*duduk pon x~!*


Tetibe bliau pon bertanya dgn nada yg amat “menyenangkan”… kowg ni group mane? Kami pon dgn muke innocent+baik+mulia nya mejawab pertanyaan bliau dgn lembut….*even aku pon bleyh jadi hipokrit smata2 kerana aku amat menghormati manusia yg lebeyh tua nih..SERIUS!* 
 
Kitowg : kami group ke-2 amali hari jumaat petang, pak cik…

Pak cik : ini lab khas untuk budak buat group 1 :- hari khamis pagi…kamu dah
lar datang lambat..pastu masuk camtuh jer. Kalau pergi kenduri rumah org, nak makan free…tp datang lambat..bukan takat nasik..lauk pon dah habis dah…bla...bla...bla...bla....


Sambil pak cik melafazkan kata2 bliau tuh, kami tgk sekeliling..sekor manusia yg bergelar student pon haram kelihatan..yang ada lecturer in charge  and demonstrator kami jep.. kami diam jer lah..xde plak nk menjawab...tp die ingat kitowg ni suke-suki amik subjek amali ni jer sem nih…? macam kitowg nih ad masa sgt…ngan serabot final project lg and thesis lg…bukan senang kitowg masing2 nak ad mase yg same2 free..name pon buat in group kan? Dulu mase mula2 masok jnji cmner? Kitowg daftar hari jumaat atas name eSMP jer kn? biler2 mase pon bleyh buat lab jnji habis 7 experiment in time…tibe2…ckp kitowg xleyh masok time nilah..hape lah..padahal, time tuh xde manusia pon yg buat experiment…jadi ape mslhnyer disitu? Kalo ikot logic paler mereng aku nilah kan, Xsalah pon nk buat experiment time tuh sbb ternyata xde org yg gune lab tersebut..lgpon, itu adalah hak kami untuk buat lab..anda hnye perlu jage lab sahaja…

Dalam hati <--- ha’ah pak cik..kitowg mmg amik subjek nih jer..subjek len XPENTING pon…dgn dpt result gempak untuk nih sahaja manakala subject lain pula hampeh, kitorg bleyh lar grad tepi longkang kan pak cik kan~~???
Kekadang hati saket aku ni dasat jugak…sape lar budak nih…xkenal aku! *pdhal diri sendiri…cet*


Akhirnya, kitowg kne buat lab arini petang…mari kita lihat kesudahan drama ini kelak…huhu…serius aku malas nk tgk muke bliau..bukan sbb aku menyampah ker hape…cume aku xnk buat dose jer bler tgk muke die…yelah… die dok maki hamunkan kitowg secara directnyer dan tanpa propotional,yg aku plak maki hamun die secara gelombang fungsi..atau bahase omputehnyer, wave function..btape complexnyer jiwa aku bler tgk pak cik nih hanye dpt di dissolve dgn persamaan Schrodinger yg ditafsirkan dengan assumption dalam Quantum Mechanic.. ape yg aku merapu nih…hanye budak belajar physics jer paham kot..kalo anda paham,anda sememgnyer minat akan fizik..yeah~!    *huk alorh…merapu pdahal diri sendiri pon xpaham… =___= *


So, kesimpulannyer disini :-
1)     
1)  1 )  Jage tepi kain org ni bagus..sbb dgn itu…kita boleyh tahu org tu sebenarnya care tentang kewujudan kita dimuka bumi ni dan menunjukkan bahwa anda itu bukan invisible tetapi…. Jika disalah gunakan dalam kata erti untuk budaya sakit hati dengan org lain…hentikan jer lar…aku pon ngaku, aku sendiri ad sifat dengki..tp, aku xlayan sgt perasaan aku tuh…. Sbb aku rase aku xpatut nk masuk cmpur hal org len..kecuali aku betol2 nk tolong die bler die memerlukan.. Contoh lar kan, aku dengki member aku ad kasut yg cantik giler nk mati…then aku fikir balik secara positif nyer, xperlah..die bli gune duit die..bukan duit aku pon..xde makne aku nk dengki2 nih..lgpon, byk lgi kasut yg cantik2 dari yg aku dengki tuh… lagi pon, 1 minute of having an ill-feeling towards people means I lost 60 seconds of happiness..yer x?
2)
2)     2) dan tujuan aku tulis dlm nih, bukan tujuan untuk memaki sesape, atau nk burukkan sesape,cuma sbgai penulisan aku tentang penceritaan aku yg agak serabot pada ari tersebut dan ketidak adillan yg anda bawa pd sy sbg sowg kwn yg agak terase ngan setiap kata yg anda ungkapkan…bukan untuk ari tersebot jer…tp untuk hari2 sebelomnyer juga selama kite berkenalan…pada sape yg terasa, aku mintak maaf sgt..mase mula2 tulis td pon aku agak e.M.o skit..haha…! no offense eh? Syg kowg~!!!  * nanti kang, adalah yg ckp…ops…aku nih suke saketkan hati owg~ xbleyh dah nk ckp2 ngan si fulan tu dah…nnti die tulis dlm belog die plak…* <---- ternyata budaya sindir menyindir ini xdpt dihapuskan..


     tenkiu sbb sudi bace...TEEHEE~! =D


      











No comments:

Post a Comment